Ridstegen

KnatteKnattegrupperna är menade för de nybörjare som tdigare inte har erfarenhet av hästar eller har lite erfarenhet.

Här skapar vi en stabil grund både teoretiskt och praktiskt för att senare kunna arbeta vidare i de andra nivåerna.

De rider med ledare i skritt och trav, samt lär sig teoretiskt samt praktiskt om hästvård och allt som hör sporten till.
Steg 1I Steg 1 jobbar vi vidare från grunden vi la när eleven gick i knatte.

För att gå vidare till steg 1 ska eleven kunna rida utan ledare i skritt och trav. Eleverna börjar även testa på galopp.

Eleverna börjar hoppa enklare hinder i trav och forstätter öva grundläggande styrning för att lägga grunden inför styning i galopp.
Steg 2I steg 2 kan eleven rida i skritt, trav och galopp med kontroll och utan ledare. Vi börjar även jobba med sittben, sidvärtsrörelser t.ex skänkelvikning, framdelsvändningar, bakdelsvändningar.

Eleven ska även kunna hantera travhopnning och de vanligaste hjälperna för att kunna inverka på hästen.
Steg 3Eleven kan i god balans rida hästen i skritt, trav och galopp. Vi jobbar vidare med sidvärtsrörelser, samt lägger till arbetet med ställning av hästen.

Eleverna jobbar även med att kunna ändra stigläder och sadelgjord från hästryggen.

I steg 3 börjar vi även introducera hoppning i galopp med de vanligaste hindertyperna. Samt att vi jobbar med hoppsitsen och den inverkan man kan göra på hästen därifrån.
Steg 4I steg 4 krävs de att man på olika hästar kan rida med en hög grad av kontroll. Eleverna ska nu veta hur man rider sidvärtsrörelser på ett korrekt sätt samt teoretiskt kunna förklara hur man rider dessa.

Eleverna ska under detta steget kunna rida banor i galopp i ett välavägt tempo och i god balans. Samt inverka mellan hinder och ha god följsamhet i serier.

Eleven ska även lägga grunden för att kunna rida hästen i form och i både teorin och praktiken förstå vad som menas med lösgjordhet.
Steg 5I steg 5 ska eleven kunna rida olika hästar i form och i god balans. Eleven ska även kunna rida korrekt utförda rörelser.

Eleven ska även kunna hoppa långa samt korta ansatser, reglera galoppen samt ändra antalet galoppsprång mellan hinder. I hoppningen ska eleven ha en god balans i både djup lättsits, lättsits samt var följsam i hästen rörelser.
Inriktnings-/SpecialgrupperVi erbjuder inriktningsgrupper i både hoppning och dressyr. I dessa grupper är de färre elever vilket ger varje individ mer tid med instruktören.
Ridstegen
Knatte
Knattegrupperna är menade för de nybörjare som tdigare inte har erfarenhet av hästar eller har lite erfarenhet.

Här skapar vi en stabil grund både teoretiskt och praktiskt för att senare kunna arbeta vidare i de andra nivåerna.

De rider med ledare i skritt och trav, samt lär sig teoretiskt samt praktiskt om hästvård och allt som hör sporten till.
Steg 1
I Steg 1 jobbar vi vidare från grunden vi la när eleven gick i knatte.

För att gå vidare till steg 1 ska eleven kunna rida utan ledare i skritt och trav. Eleverna börjar även testa på galopp.

Eleverna börjar hoppa enklare hinder i trav och forstätter öva grundläggande styrning för att lägga grunden inför styning i galopp.
Steg 2
I steg 2 kan eleven rida i skritt, trav och galopp med kontroll och utan ledare. Vi börjar även jobba med sittben, sidvärtsrörelser t.ex skänkelvikning, framdelsvändningar, bakdelsvändningar.

Eleven ska även kunna hantera travhoppnning och de vanligaste hjälperna för att kunna inverka på hästen.
Steg 3
Eleven kan i god balans rida hästen i skritt, trav och galopp. Vi jobbar vidare med sidvärtsrörelser, samt lägger till arbetet med ställning av hästen.

Eleverna jobbar även med att kunna ändra stigläder och sadelgjord från hästryggen.

I steg 3 börjar vi även introducera hoppning i galopp med de vanligaste hindertyperna. Samt att vi jobbar med hoppsitsen och den inverkan man kan göra på hästen därifrån.
Steg 4
I steg 4 krävs de att man på olika hästar kan rida med en hög grad av kontroll. Eleverna ska nu veta hur man rider sidvärtsrörelser på ett korrekt sätt samt teoretiskt kunna förklara hur man rider dessa.

Eleverna ska under detta steget kunna rida banor i galopp i ett välavägt tempo och i god balans. Samt inverka mellan hinder och ha god följsamhet i serier.

Eleven ska även lägga grunden för att kunna rida hästen i form och i både teorin och praktiken förstå vad som menas med lösgjordhet.
Steg 5
I steg 5 ska eleven kunna rida olika hästar i form och i god balans. Eleven ska även kunna rida korrekt utförda rörelser.

Eleven ska även kunna hoppa långa samt korta ansatser, reglera galoppen samt ändra antalet galoppsprång mellan hinder. I hoppningen ska eleven ha en god balans i både djup lättsits, lättsits samt var följsam i hästen rörelser.
Inriktnings-/Specialgrupper
Vi erbjuder inriktningsgrupper i både hoppning och dressyr. I dessa grupper är de färre elever vilket ger varje individ mer tid med instruktören.

Upplägg för våra ridgrupper: Alla våra ridgrupper är utformade för att ge eleven en så bred kunskaps bas som möjligt.

Upplägget för våra vanliga grupper är ett rullande schema på fyra veckor där eleverna rider 2 pass dressyr, 1 pass markarbete och 1 pass hoppning.

Vi har även ridning för funktionsnedsatta och vi erbjuder privatlektioner både för dig med privathäst och för ridskole-ekipage.

Är det något som intresserar dig? Kontakta oss nu direkt, alla aktuella kontaktuppgifter finns på kontaktsidan.

VÄLKOMNA TILL TUNALID!