Igångsättningvecka

Igångsättnings-vecka

29 juli – 2 augusti 2024
Vill ni hjälpa till att rida igång en av lektionshästarna under vecka 31?

Ni får vara här när ni vill mellan kl 8-16 då det finns personal på anläggningen. Hänsyn ska tas till hästarnas utfodringstider. Hästarna äter lunch kl.10-11 och eftermiddags hö kl.14-15. Tas hästen in mellan dessa tider och ska fodras med höpåse ska höpåsen tas med upp till stallet och hästen ska utfodras i boxen. Innan hästen släpps ut igen ska den ha ätit upp sitt hö. Behöver ni hjälp så finns personal eller ungdomsledare på anläggningen att fråga.

Ni ansvarar under veckan för att er häst blir visiterad, borstad, riden och att boxen är mockad & torvad samt att krubba och vattenkopp hålls rena. Hästens sadel och träns tvättas och smörjs efter varje ridpass.

När du tar in din häst så får du aldrig lämna en häst ensam i hagen, då måste ni ta med den som är kvar till stallet. Samma sak vid utsläpp efter ridning, släpp aldrig ut en häst ensam i en hage, då får ni vänta tills någon annan är färdig eller be någon annan att släppa ut er häst senare.
Para gärna ihop er med de som rider hästar i samma hage 🙂

När hästen har gått på bete och vilat från ridningen är det viktigt att vara försiktig när man ska sätta igång att arbeta den igen. Var uppmärksam och känn efter när du rider. Är du osäker eller om något känns fel, be då någon erfaren ryttare, ungdomsledare eller personal att kika när du rider. Det är inte alltid lätt att känna om något är fel och man behöver inte skämmas för att fråga. Det är värre att rida på som vanligt om allt inte är helt hundra med din häst.

Ni får inte rida barbacka utan att ha pratat med personalen i förväg och ridpassen ska helst förläggas som uteritt. Ni får inte rida ut ensama försök hitta någon/några att rida med. OBS: Är ni under 16 år måste ni ha en person över 18 år med er på uteritten antingen till häst eller fots.

När ni rider ut håll koll på underlaget som ni ska rida på så det inte är allt för dåligt underlag, vid allt för dåligt underlag kan hästarna bli halta. Är du osäker vad som räknas som dåligt underlag, fråga då någon mer erfaren ryttare, ungdomsledare eller personal som finns på plats.

Vi rider inte bommar eller hinder under veckan

Upplägget på ridpassen kommer att finnas anslaget på anslagstavlan i stallet när veckan början. Kom ihåg att hästarna har haft sommarledigt och att ni måste ta det lugnt med dem.

Priset för veckan är 1000 kr som betalas i förskott (senast 28/7-24) till:
Bankgirokonto: 419-5 889 alternativt Swish 123 499 3937

Ange: ”vecka 31, ryttarens namn” som meddelande

Anmälan sker via mail till: [email protected]

Observera att anmälan till veckan är bindande och ingen återbetalning av avgiften sker vid återbud.

Varmt välkommen till en mysig vecka!